Wednesday 6 April 2011

Hak saudara kamu pada lidah kamu...

Kemungkinan ada masa-masa tertentu  sahabat kamu tidak memerlukan kepada  hartabenda kamu kerana Allah s.w.t telah mengurniakan kelebihan itu kepadanya dan juga kemungkinan juga sudah ada pihak yang telah memenuhi hajat dan juga keperluannya. Tetapi kamu kena juga ingat bahawa sahabat kamu sentiasa memerlukan kepada lidah dan hati kamu. Apakah agaknya hak sahabat kamu bagi lidah kamu !?
Pertama: Hendaklah kamu menahan lidah dari menyentuh hal dirinya melainkan dalam perkara yang baik-baik sahaja. Maka jangan sekali-kali menyebut keaibannya dan keburukannya samaada semasa ketiadaannya atau ketika bersamanya, jangan mempersendanya, jangan mengelarnya ( cop) dengan sebarang gelaran, lebih-lebih gelaran yang dia tidak menyukainya, selalunya gelaran boleh menjatuh martabat, maruahnya dan memalunya, jangan suka menyebar rahsianya, jangan suka dengan sengaja menyingkap sesuatu rahsia peribadinya, jangan mendedahkan keaibannya maupun keburukannya jika kamu dapati ada pada dirinya, sebaliknya hendak kamu menutupinya sehingga lah sampai pada waktu yang sesuai untuk menasihatinya. Terutamanya ketika kamu bersama-samanya sahaja, jangan sekali menegur dan menasihat saudara kamu di khalayak ramai. Sudah tentu sahabat kamu akan menghargai dan menerima nasihat dan teguran kamu, lebih-lebih lagi apabila beliau membaca ayat-ayat Allah s.w.t:
وَالْعَصْرِ{1} إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ{2} إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ{3 
العصر
[1] Demi Masa! [2] Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian - [3] Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.

Di antara perkara yang wajib bagi seorang yang beriman ialah menerima nasihat dengan dada yang lapang dan menerima peringatan dengan hati terbuka, ini adalah kerana nasihat saudaranya bukan bertujuan untuk memandang serong dan kekurangan tetapi sebaliknya demi untuk kebaikan saudaranya dan agar saudaranya selamat daripada  dosa kepada Allah s.w.t.
Kedua: Hendaklah kamu memberi hak saudara kamu  melalui lidah kamu dengan apa sahaja yang menyukainya daripada kamu. Maka panggillah ia dengan panggilan yang amat ia sukai, berilah peringatan kepada kebaikan samaada di waktu bersamanya atau berjauhan, menyampaikan kepadanya pujian orang kepadanya, tunjuk rasa cemburu kamu pada ketika itu dan tunjukkan wajah kamu yang turut bergembira bersama-samanya. Lagi  jangan berpanjangan dan meleret pula pujian kepadanya, kerana ia boleh melahirkan rasa tidak selesa dan jangan sekali-kali menasihatnya di depan orangramai supaya tidak timbul persepsi buruk pula kepada sahabat kamu. Telah berkata Imam Syafei r.h: “Sesiapa menegur saudaranya secara rahsia,maka telah benar-benar menasihatinya dan  menghiasinya, dan sesiapa menegur saudaranya dengan cara terang-terangan maka ia telah melaku skandal (pendedahan jahat) dan menyerangnya”.

Ketiga: Hendaklah kamu mendoakan kebaikan untuknya dan untuk anak-anaknya. Ini adalah kerana tiada perbezaan di antara kamu dengan saudara kamu, keduanya telah dihimpunkan oleh rasa Ukhuwah fil Allah. Olehitu berdoalah untuknya di waktu ia masih hidup atau di waktu ia telah mati, berdoalah di kala kamu bersamanya atau di kala berjauhan. Bukan kah Rasulullah s.a.w telah bersabda: Apabila seorang lelaki mendoakan bagi saudaranya di waktu suadara tidak ada bersama-samanya, lalu Malaikat juga akan menyebut: untuk kamu seumpama apa yang kamu pohon! Allah s.w.t juga berseru: Dengan diri kamu ! hendak kamu mulakan wahai hambaKu! ( rujuk hadis Muslim)

No comments:

Post a Comment